Az Eszterházy Károly Főiskolán nappali, esti és levelező
tagozaton, illetve távoktatási formában lehet tanulmányokat folytatni.
A képzési idő programtól függően 4, 6, vagy 7 félév. Az őszi szemeszterek
általában szeptember elejétől január végéig, a tavasziak február elejétől
június végéig tartanak. Az alapszakokon 6-7 szemeszter alatt lehet oklevelet
szerezni. A szakirányú továbbképzési szakokon 2-4 félév a képzési idő.
Az Eszterházy Károly Főiskolán felsőfokú szakképzés is folyik 4 féléves
képzési idővel.
Hallgatóink modulszerű formában részt vehetnek államilag elismert felsőfokú
szakképesítést adó, a régió felé nyitott programokban is. Levelező tagozaton
konzultációkkal segítik a hallgatók egyéni felkészülését.
A főiskolán kreditrendszerű oktatás folyik. E tanulmányi rend lényege,
hogy a hagyományos hálótervek helyére tanegység listák léptek, a tantárgyakat
felváltották a tanegységek. A tanegységek szabadon felvehetőek, ha az
előfeltételként megjelölt tanegységek teljesítése megtörtént. A kreditrendszerű
képzés lehetővé teszi a tanulmányi teljesítmények beszámíthatóságát
a hazai és külföldi intézmények között, és biztosítja az átjárhatóságot.
A főiskolán oktatott alapszakokon a képzés
során fontos cél, hogy a hallgatók kellő mélységű elméleti ismeretekkel
rendelkezzenek a képzés második (MSc) ciklusban történő folytatásához.
Bölcsészettudományi Főiskolai
Kar
Alapszakok
Anglisztika BA
Az alapszak olyan munkakörök betöltésére alkalmas szakemberek képzése,
akik az angol nyelvet szóban és írásban legalább a közös európai referenciarendszer
szerinti C1-es szinten - a hagyományos magyarországi nyelvvizsgáztatási
rendszer szerint felsőfokon - tudják használni, és ismerik az angol
és amerikai irodalom és kultúra legfontosabb jellemzőit, valamint képesek
általános szövegek fordítására.
Szakfelelős: Dr. Vermes Albert főiskolai docens
Ének zene BA
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik zeneelméleti, zeneirodalmi
ismereteik, a kulturális/művészeti intézményrendszerről szerzett tudásuk
birtokában, kiművelt zenei technikával, jó ízléssel és alkotó döntési
készséggel képesek szolgálatuk ellátására az európai térség zenei és
más kulturális/művészeti intézményeiben. A képzés során kellő jártasságra
tesznek szert a magyar zenei élet és az európai országok zenei életének
megismeréséhez. Felkészültségük alapján alkalmasak tanulmányaik mesterképzés
keretében történő folytatására.
Szakfelelős: Dr. Gábos Judit főiskolai tanár
Elektronikus ábrázolás BA
A szak létesítésének célja olyan szakemberek képzése, akik az elektronikus
ábrázolás területén megfelelő elméleti és gyakorlati tájékozottsággal
rendelkeznek. A képzés olyan szemléleti bázist épít fel, amely biztos
alapokat nyújt a jelenlegi vizuális világunkban való tájékozódásban,
odafigyelve egyaránt a képalakítás hétköznapi és művészeti megnyilvánulásaira.
Választható szakirányok:
- Képanimátor szakirány az analóg képi információk
digitalizálásával, a digitális és a mozgóképes anyagok szakszerű animálásával
foglalkozó szakember, aki főként az elektronikus médiumok képi információinak
magas szintű prezentációját alakítja és felügyeli. Felkészült kiadvány-előkészítő,
szerkesztői feladatokra.
- Elektrográfia szakirány digitális képfeldolgozással,
sokszorosítással foglalkozó cégek, vállalkozások sokoldalú szakembere,
aki a klasszikus alkalmazott grafikai ismereteit kellő szakmai kompetenciával
képes az elektronikus képalkotás területére konvertálni.
Szakfelelős: Szurcsik József főiskolai docens
Képi ábrázolás BA
A képi ábrázolás alapképzési szak lehetőséget nyújt olyan szakemberek
képzésére, akik átfogó elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek
mind a tradicionális, mind a kortárs képalakítás és képalkotás terén.
A képzés olyan szemléleti bázist épít fel, amely biztos alapokat nyújt
a jelenlegi vizuális világunkban való tájékozódásban, odafigyelve a
képalakítás hétköznapi és művészeti megnyilvánulásaira.
- Festészet szakirány egy hangsúlyos rajzi előkészítés
után, a történetileg kialakult képformák, képi kifejezési lehetőségek
megismerése mellett betekintést ad az új képépítő törekvésekbe, közlésformákba.
- Képgrafika szakirány a rajzközpontú megalapozottságot
figyelembe véve megismerteti a grafika különböző technikáit a hallgatókkal.
Szakfelelős: Földi Péter főiskolai tanár
Germanisztika BA
A germanisztika alapszak (német szakirány) képzési célja olyan munkakörök
betöltésére alkalmas szakemberek képzése, akik a német nyelvet szóban
és írásban magas szinten (a közös európai nyelvi rendszer szerinti legalább
C1-es szinten) képesek használni; a német nyelv, irodalom, kultúra és
történelem területén alapos elméleti és gyakorlati tájékozottsággal
rendelkeznek. E képességek és ismeretek alkalmassá teszik őket irányító,
szervező feladatok ellátására az idegenforgalom, a gazdasági élet, a
média és sajtó, a kultúra és a közigazgatás területein; képesek általános
szövegek alapszintű fordítására, tolmácsolására; ismerik.
Szakfelelős: Dr.Harsányi Mihály főiskolai docens
Magyar BA
Az alapszak célja, olyan széles körű általános műveltséggel rendelkező
magyar szakos bölcsészek képzése, akik megbízható ismeretekkel rendelkeznek
a magyar- és a világirodalom, valamint a magyar nyelv és általában a
nyelvhasználat történetileg és szociológiailag változó formáiról, kialakulásának
folyamatairól, valamint az azokból levezethető sajátosságokról. A képzés
során a hallgatók megismerkednek a nyelvi és irodalmi jelenségek értelmezéséhez
szükséges alapvető elméleti és gyakorlati eljárásokkal, a szóbeli és
írásbeli kommunikáció nyelvi és irodalmi sajátosságaival, hogy ezen
ismereteik gyakorlati alkalmazása során szóban és írásban árnyaltan,
választékosan tudjanak megnyilatkozni.
Szakfelelős: Dr. Zimányi Árpád főiskolai tanár
Plasztikai ábrázolás BA
Plasztikai ábrázolás célja az, hogy a hallgatók megszerezzék mindazokat
az ismereteket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a háromdimenziós térben
jelentkező esztétikai, vizuális problémák értő interpretálói és kreatív
alkotói magatartással rendelkező szakértői legyenek. Képesek legyenek
a vizuális kultúrán kiemelten a plasztikai ábrázolás területén felmerülő
elméleti és gyakorlati feladatok megoldására, megismerjék az ehhez szükséges
anyagok és eszközök, úgy a hagyományos, mint a korszerű módszerek használatát.
Szakfelelős: Dr. Erdős Júlia főiskolai docens
Romanisztika (francia) BA
Az alapképzés célja olyan szakemberek képzése, akik a francia nyelv
és kultúra területén, valamint általános társadalomtudományi témakörökben
olyan elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek, amelyek birtokában
képesek szakmájuk sokoldalú, inter- és multidiszciplináris gyakorlati
és elméleti művelésére. A hallgatók megismerkednek Franciaország nyelvével
és irodalmával, történelmével, kultúrájával, politikai és gazdasági
életével, intézményrendszerével.
Szakfelelős: Novotnyné dr. Vágási Margit főiskolai tanár
Szabad bölcsészet BA
Az alapképzés célja olyan szakemberek képzése, akik felkészültek a kultúrát
meghatározó és befolyásoló tényezők felismerésére és azok hatásmechanizmusainak
elemzésére. Cél továbbá a klasszikus és jelenkori humán kultúra alapjainak
megismertetése és a kritikai érzékenység kialakítása az egyes szakirányok
diszciplináris sajátosságainak eszközrendszerével.
Szakfelelős: Dr. Loboczky János főiskolai tanár
Történelem BA
Az alapszak célja olyan történelem szakos bölcsészek képzése, akik a
magyar és a világtörténelem nagy korszakainak tanulmányozása során elsajátítják
a legfontosabb szakmai ismereteket, és annak birtokában a gazdaság-,
társadalom-, politikatörténeti folyamatokat, az eszme- és kultúrtörténet
jelentőségét; eredményeit képesek egyetemes összefüggésekben értelmezni
és értelmeztetni.
Szakfelelős: Dr. Gebei Sándor egyetemi tanár
Történelem (egyetemi kiegészítő)
A kiegészítő képzésben olyan okleveles történelem szakos bölcsészek
és tanárok képzése a cél, akik szakmai és módszertani ismereteik birtokában
megfelelnek a közoktatás elvárásainak, képesek lesznek ismereteik -
önálló és szervezett keretek közötti - bővítésére, megújítására.
Szakfelelős: Dr. Gebei Sándor egyetemi tanár
Gazdaság- és Társadalomtudományi
Főiskolai kar
Alapszakok
Emberi erőforrások BA
Az alapszak célja olyan gazdaságtudományokban jártas, módszertanilag
felkészült, megfelelő szakmai és általános műveltséggel rendelkező gazdasági
szakemberek képzése, akik képesek a munkaerőpiacok elemzésére, az emberierőforrás-gazdálkodás
funkcióinak ellátására, rendszereinek, eszközeinek működtetésére, korszerű
módszereinek alkalmazására. Az emberi erőforrások alapszakon végzettek
alkalmasak továbbá a munkahelyi érdekegyeztetési folyamatok koordinálására,
szervezési, elemzési, tervezési és döntés-előkészítési feladatok megoldására.
Szakfelelős: Dr. Kádek István főiskolai tanár
Gazdálkodási és menedzsment BA
Az alapszak célja olyan gazdasági szakemberek képzése, akik közgazdasági-,
társadalomelméleti-, alkalmazott gazdaságtudományi és módszertani ismereteik
és szakirányú tudásuk birtokában képesek a gazdálkodó szervezetek és
intézmények folyamatainak tervezésére, elemzésére, valamint a gazdálkodói,
vállalkozói tevékenységek és folyamatok irányítására, szervezésére.
Szakfelelős: Dr. Zám Éva főiskolai tanár
Kommunikáció és médiatudomány BA
Az alapszak célja olyan szakemberek képzése, akik ismerik a társadalmat
működtető kommunikációs rendszereket, a társadalmi kommunikációt, valamint
a kommunikáció és a média fontosabb intézményeit. Rendelkeznek együttműködő,
kezdeményező, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel,
önismerettel, kritikai önreflexióval, felelősségtudattal, hatékony és
sikerorientált gondolkodással. Megszerzett tudásuk birtokában képesek
a társadalmi kommunikáció alapvető intézményeiben kommunikációs munka
végzésére.
Szakfelelős: Dr. Varga Gyula főiskolai tanár
Mozgóképkultúra és médiaismeret BA
Olyan szakemberek képzése, akik elméleti ismereteik birtokában képesek
tájékozódni a tömegkommunikációs médiumok fejlődésének folyamataiban,
ismerik a mediális közlés sajátosságait és képesek a mediális közlésmódot
használó tartalmak értelmezésére. A végzettek alkalmasak a mozgóképes,
illetve a multimédiás szövegek előállításával kapcsolatos gyakorlati
feladatok ellátására. Felkészültségük alapján kellő mélységű elméleti
ismerettel és gyakorlati készséggel rendelkeznek tanulmányaik mesterképzésben
történő folytatásához.
Szakfelelős: Dr. Forgó Sándor főiskolai tanár
Nemzetközi tanulmányok BA
Az alapszak célja olyan szakemberek képzése, akik nemzetközi politikai,
gazdasági, jogi, valamint európai uniós ismereteik és magas szintű nyelvtudásuk
birtokában, képesek elősegíteni az integrációs folyamatból származó
kihívások kezelését, valamint a gazdasági, intézményi lehetőségek hatékony
kihasználását az állami, a nonprofit szektorban, az önkormányzatoknál,
valamint a regionális fejlesztéssel foglalkozó intézményeknél egyaránt.
Szakfelelős: Ráczné dr. Horváth Ágnes főiskolai docens
Felsőfokú szakképzések
Idegenforgalmi szakmenedzser
A képzés célja kreatív, megfelelő elméleti és gyakorlati ismeretekkel
rendelkező, idegen nyelven is kommunikálni tudó, jó kapcsolatteremtő
képességgel bíró szakemberek képzése, akik önálló vállalkozóként, vagy
középvezetőként, illetve a menedzsment tagjaként idegenforgalmi tervezési,
szervezési tevékenységeket képesek végezni.
Szakfelelős: Tóthné Igó Zsuzsanna főiskolai adjunktus
Intézményi kommunikátor
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik alkalmasak önkormányzatok,
alapítványok, államigazgatási, érdekvédelmi és civil szervezetek, továbbá
gazdálkodó intézmények, vállalkozások belső és külső kommunikációs kapcsolatainak
kialakítására, működtetésére. Az intézményi kommunikátor egy személyben
felelős a szervezet, intézmény egységes arculatáért, - átfogó koncepció
jegyében - gondoskodik az adott intézmény, szervezet különböző szintű
kommunikációs kapcsolatairól.
Szakfelelős: Dr. Varga Gyula főiskolai tanár
Vállalkozási szakügyintéző
Kreatív, megfelelő elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező, idegen
nyelven is kommunikálni tudó, jó kapcsolatteremtő képességgel bíró szakemberek
képzése, akik önálló vállalkozóként, vagy középvezetőként, illetve a
menedzsment tagjaként vállalkozás-szervezési és üzleti tervezési tevékenységeket
képesek végezni.
Szakfelelős: Túróczi Gabriella tanársegéd
Tanárképzési és Tudástechnológiai
Kar
Alapszakok
Andragógia BA
Az alapszak célja olyan felnőttképzési szakemberek képzése, akik neveléstudományi,
pszichológiai, jogi, közgazdasági és szociológiai tudásuk eredményeként,
valamint az állami, vállalkozói és a civil szervezetekről, intézményekről
és a munkaerőpiac, munkavállalás kapcsolatáról szerzett ismereteik alapján
képesek a közművelődési intézményekben, szervezetekben és közösségekben,
a felnőttképzés különböző színterein, közvetlen tervező, szervező, értékelő,
irányító, illetve tanácsadói munkakörök ellátására, és a humánerőforrás-gazdálkodással
kapcsolatos feladatok végzésére.
Szakfelelős: Dr. Köpf László főiskolai tanár
Informatikus könyvtáros BA
Az alapszak célja olyan szakemberek képzése, akik a tradicionális könyvtárosi
ismeretekre alapozva korszerű informatikai tudásra tesznek szert, melynek
birtokában képesek a legmodernebb informatikai és információtechnológiai
rendszerek üzemeltetésére és fejlesztésére, a humáninformatikai implementációk
szakszerű működtetésére.
Szakfelelős: Dr. Kis-Tóth Lajos főiskolai tanár
Informatikus könyvtáros (egyetemi kiegészítő)
A kiegészítő képzésben olyan szakemberek képzése a cél, akik a könyvtár
és információszolgáltatás területén korszerű elméleti, történeti és
gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek, s ezek birtokában képesek különböző
könyvtártípusok szakmai munkaköreinek, valamint egyéb szaktájékoztatási
feladatok ellátására. A hallgatók tradicionális könyvtárosi ismeretekre
alapozva korszerű informatikai tudásra tesznek szert, melynek birtokában
képesek a legmodernebb informatikai és információtechnológiai rendszerek
üzemeltetésére és fejlesztésére, a humáninformatikai implementációk
szakszerű működtetésére.
Szakfelelős: Dr. Demetrovics János akadémikus, egyetemi tanár
Pedagógia BA
Az alapszak célja olyan szakemberek képzése, akik hatékonyan tudnak
közreműködni a közoktatás és a pedagógiai szolgáltatások rendszerének
szakszerű működtetésében. A gyorsan változó és átalakuló nevelési és
oktatási rendszer, a növekvő intézményi önállóság és a szakmai, pedagógiai
felelősség feltételei között, a neveléstudomány és alkalmazása terén
felhalmozódott műveltséganyag ismeretében a társadalom pedagógiai folyamatait
és intézményeit képesek szakszerűen átlátni és bennük - szakmai vezetés
mellett - közreműködni.
Szakfelelős: Dr. Nagy Mária egyetemi docens
Szociálpedagógia BA
Az alapszak célja olyan szakemberek képzése, akik alkalmasak szociálpedagógusi
tevékenység ellátására, a gyermek és ifjú korosztály kapcsolati, tanulási,
szociális problémáinak kezelésére az érintett személyek, csoportok és
családok támogatására és egyensúlyuk megteremtésére saját környezetükkel.
Szakfelelős: Dr. Ludányi Ágnes főiskolai docens
Felsőfokú szakképzések
Csecsemő- és kisgyermeknevelő, gondozó
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik a gyermekjóléti alapellátás
bölcsödéiben, házi gyermekgondozói szolgálatban, családi napköziben
képes ellátni a 0-3 éves korúak gyermekgondozási-nevelési feladatit.
Szakfelelős: Dr. Dávid Mária főiskolai docens
Ifjúságsegítő
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik felkészültek az össz
- európai értékek közvetítésére, az ifjúság érdekeinek, szervezeteinek
képviseletére, érzékenyek és fogékonyak az ifjúsági szubkultúra problémái
iránt, képzettek ezen problémák szociokulturális megoldására és az ifjúsági
korosztály közösségeinek fejlesztésére.
Szakfelelős: Dr. Hanák Zsuzsanna főiskolai docens
Médiatechnológus asszisztens
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik az információtechnika
hagyományos és digitális ágaiban is jártasak, a multimédia-fejlesztéstől
kezdve a Web szerkesztésen át a televíziós műsorok készítéséig és kivitelezéséig.
Szakfelelős: Dr. Forgó Sándor főiskolai tanár
Természettudományi Főiskolai Kar
Alapszakok
Biológia BSc
Az alapszak célja olyan biológusok képzése, akik természettudományos,
matematikai, kémiai, fizikai és informatikai alapismereteik birtokában
képesek a biológia legfontosabb összefüggéseinek az elemzésére, új biológiai
ismeretek megszerzésére. Ismerik tudományterületükön a legfontosabb
kutatási módszereket. Gyakorlati és laboratóriumi ismereteik alapján
alkalmasak biológiai feladatok megtervezésére, megoldására és értékelésére.
Szakfelelős: Dr. Orbán Sándor egyetemi tanár
Földrajz BSc
Az alapszak célja olyan geográfusok képzése, akik korszerű természettudományos
szemléletmódjuk, valamint idegen nyelvtudásuk birtokában képesek a szakterületükön
önálló ismeretszerzésre. Elsajátítják a természeti, társadalmi-gazdasági
és települési környezet megértéséhez szükséges elméleti és módszertani
alapokat, ismereteket szereznek a környezet működéséről, a természeti
és társadalmi-gazdasági környezetről.
Szakfelelős: Dr. Tóth Géza főiskolai tanár
Kémia BSc
Az alapszak célja korszerű természettudományos szemléletmóddal bíró
magas szintű kémiai tudással rendelkező szakemberek képzése. A szak
követelményeit teljesítők megfelelő ismeretekkel bírnak a társ természettudományok,
valamint az informatika területén képesek az alapképzésben megszerzett
ismereteik önálló bővítésére, a hazai és a külföldi szakirodalom feldolgozására.
Szakfelelős: Dr. Rácz László főiskolai tanár
Környezettan BSc
Az alapszak célja olyan alkalmazott környezetkutatók képzése, akik korszerű
természettudományos szemléletmódjuk, a nemzetközi kapcsolattartáshoz
és a szakirodalom feldolgozásához szükséges idegen nyelvtudásuk, valamint
matematikai, informatika, kémiai, fizikai, földtudományi és biológiai
ismereteik birtokában képesek a környezettudomány alkalmazott szintű
művelésére, ismereteik közvetlen gyakorlati alkalmazására, környezetügyi
munkavégzésre.
Szakfelelős: Dr. Kárász Imre egyetemi tanár
Matematika BSc
Az alapszak célja olyan elméleti- és alkalmazott ismeretekkel rendelkező
matematikusok képzése, akik képesek alapszintű matematikai ismereteiket
műszaki, gazdasági, statisztikai és számítógépes területen alkalmazni.
A végzettek alkalmassá vállnak felelősségteljes állás betöltésére, önálló
döntéshozatalra, tevékenységük minőségtudattal történő végzésére; továbbképzések
segítségével új kompetenciák elsajátítására.
Szakfelelős: Dr. Mátyás Ferenc főiskolai tanár
Programtervező informatikus BSc
Az alapszak célja olyan informatikai szakemberek képzése, akik képesek
szoftver orientált információs technológiai eszközök és rendszerek létrehozási,
bevezetési, működtetési, szervizelési, fejlesztési, alkalmazási tevékenységét
önállóan és csoportmunkában ellátni.
Szakfelelős: Dr. Holovács József egyetemi tanár
Sportszervező BSc
Az alapképzés célja olyan sportmenedzserek képzése, akik sportvezetési
ismereteik birtokában képesek ellátni a sportmenedzseri és a sportszervezői
feladatokat; feltárni és hatékonyan felhasználni a testneveléshez és
a sporttevékenységhez szükséges erőforrásokat; eligazodni a sportra
ható társadalmi és gazdasági tényezők és folyamatok között.
Szakfelelős: Dr. Müller Anetta főiskolai docens
Testnevelő-edző BSc
Az alapképzés célja olyan szakemberek képzése, akik testkulturális és
sporttudományi, valamint nevelés- és egészségtudományi ismereteik birtokában
képesek sportedzői, sportszervezői, testnevelői tevékenység ellátására.
Szakfelelős: Dr. Szabó Béla egyetemi tanár
Felsőfokú szakképzések
Bortechnológus
Olyan szakemberek képzése, akik - az átalakuló gazdasági viszonyaink
mellett - sokrétű és korszerű szaktudásuk alapján alkalmasak a hazai
(és külföldi) borászati közép- és nagyüzemekben, valamint családi gazdaságokban
az ilyen irányú felsőfokú szakképzettséget igénylő munkakör betöltésére,
középszintű vezetői feladatok ellátására. További cél olyan általános
és szakirányú ismeretek közvetítése, melyek megalapozzák a Bortechnológus
képesítést megszerzők továbbtanulási esélyeit a szakirányú felsőfokú
ún. BSc, illetve MSc szintű képzésben.
Szakfelelős. Dr. Rácz László főiskolai tanár
Élelmiszeripari menedzser
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik középvezetői szinten
képesek kisebb üzemek, családi gazdaságok konzervipari, hűtőipari, borászati,
élelmiszerlaboratóriumi munkáinak, feladatainak megfelelő szintű ellátására.
A régió munkaerőpiacát figyelembe véve különösen előtérbe kerül a mezőgazdasági
és az élelmiszeripari szakirány.
Szakfelelős: Dr. Csutorás Csaba főiskolai docens
Hulladékgazdálkodási technológus
A képzés célja megfelelő elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező
szakemberek képzése, akik a településeken, a mezőgazdasági kis- és nagyüzemekben,
magánvállalkozásokban a környezetgazdálkodással - főként hulladékgazdálkodással
- kapcsolatos feladatok ellátására képesek. A kurzus elvégzése középszintű
vezetői feladatok ellátására, valamint önálló vállalkozás létrehozására
ad jogosítványt.
Szakfelelős: Dr. Murányi Zoltán főiskolai tanár
Logisztikai műszaki menedzserasszisztens
A képzés célja olyan elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező
logisztikai szakemberek képzése, akik - több tudományterületet érintő
ismereteik révén - képesek multinacionális vállalatok valamint a kis-
és középvállalatok gyakorlatorientált logisztikai problémáinak gazdaságos,
műszaki szempontból is megfelelő optimális megoldására.
Szakfelelős: Olajos Péter főiskolai adjunktus
|